El programa del 30 de gener té un convidat molt jove. Té 16 anys i es diu Josep Urgell i és la quarta generació de la bodega Ca l’Emilia.
Com explica el mateix Josep, Ca
l’Emilia sempre ha estat un negoci que “s’ha portat des d’un sentiment que ha
comportat intentar ser una espècie de família per als clients”. Tal i com diu
hi ha hagut moments difícils que ha s’han anat superant i això ha permès que
hagi estat possible arribar a una quarta generació. En l’actualitat, l’objectiu
consisteix anar tirant poc a poc el negoci endavant i fer-ho “amb il·lusió”.
Bar, bodega, taverna,...si es té en
compte el nom amb el qual s’hi refereix la família cal anomenar l’establiment
bodega perquè, al cap i a la fi, “ens hi vam criar i és com el coneixem”. Ara
bé, de vegades, tot fent broma algunes persones l’anomenen taverna.
En el moment que els toca la rifa a
en Joan Urpí i l’Emilia Corral i decideixen muntar el negoci familiar ho fan
amb una intenció que va més enllà de només guanyar-se la vida. En paraules dels
descendents es va voler instaurar una manera de viure diferent que implicava
una mirada oberta a través dels altres i un munt d’històries dignes de ser
narrades. Al llarg de la història ha perdurat aquest esperit de viure el negoci
establint una espècie de comunitat entre els clients i els que estan darrera la
barra. I aquesta és una dinàmica que perdura encara avui dia perquè en aquest
cas el fet de treballar en família significa, segons explica aquest
representant de la quarta generació,
“estar còmode i treballar de gust”. La confiança amb que es fa la feina
en que aquestes circumstàncies comporta “estar bé”, però no només entre els
integrants de les diferents generacions de la saga familiar sinó també amb “uns
clients que hi tractes sovint, que coneixes pel seu nom, amb qui parles i
interactues a molts nivells, de manera que també acaben formant part de la
família”.
Ara mateix, Ca l’Emilia “reviu
moments feliços i torna a mostrar la seva lluentor, especialment els caps de setmana
i a l’hora del vermut, quan moltes persones...fins i tot gent gran i famílies
amb criatures...ens venen a veure i gaudeixen del seu vermut”.
Sovint, com que a en Josep Urgell li
agrada interactuar amb els clients, aquestes persones – sobretot la gent més
gran - comparteixen amb ell vivències i emocions, també les experimentades a la
bodega, “tot rememorant que, per exemple, van passar-hi bones estones amb amics
o bé, si és una parella, que allà va ser on es van conèixer”. Un munt
d’històries i de situacions que han anat passant entre les quatre parets
d’aquest establiment ubicat a l’alçada del Tívoli. Tan jove com és, a en Josep
li agrada parlar amb la clientela. El fa sentir-s’hi connectat i, de fet, ells
li comenten que se senten molt a gust en un espai on hi ha aquest clima de
tranquil·litat i sinceritat. Tot plegat establint una mena de feeling molt
particular.
L’àvia Cecília es caracteritzava per
ser una persona a qui li agradava tant ajudar als altres que se’n va anar a un
extrem i, és clar, va caldre posar l’atenció en el fet que l’establiment era un
negoci. Ella el va deixar en un punt i, a partir d’aquí, s’establia la
possibilitat de donar-li una nova oportunitat a través dels fills. De tots
tres, va ser en Josep Urgell – el pare de l’entrevistat - qui va optar per fer-se’n càrrec i així va
ser durant uns tretze anys aproximadament. Quan va morir sobtadament, en
Gabriel – el tiet del convidat i germà del fins llavors responsable – el va
rellevar, tot i que sempre havia dit que no en tenia cap intenció. Ara bé, com
bé assenyala el seu nebot, “com que pel que fa a la bodega ens mou un sentiment,
tal i com abans us explicava, va poder més seguir que no pas deixar-la perdre”.
Darrera
la barra de Ca l’Emilia hi ha molta història, en concret tres generacions: la
Mª Antònia, en Gabriel i en Josep. La tia àvia d’en Josep, que és la citada Mª
Antònia, hi va els caps de setmana i ajuda pel que fa a la feina, però també
contribueix a aquesta necessària interconnexió amb els clients. I és que en
Josep creu que “hi ha moltes coses que es fan que sense ella no es podrien
fer”. I, en aquest sentit, aquesta veterana justifica el fet d’anar a donar un
cop de mà a la bodega dient que “és un negoci al qual li cal una dona amb
empenta”. El cas és que després de tants i tants anys d’experiència sap
moure’s, com diu en Josep, perfectament en l’ambient que presideix el negoci i
hi contribueix moltíssim a que sigui com és donat que “hi va néixer i això fa
que hi dediqui tant d’esforç i que li atorgui tant de valor tot i la seva
edat”.
L’entrevista
a la secció La Ràdio a la Rebotiga ha propiciat que en Josep Urgell s’assegués
amb la seva tieta àvia per tal de saber d’on ve Ca l’Emilia. Una conversa que
va partir dels inicis: de com eren les coses abans i de com eren els clients en
temps passats. Tot plegat “per saber d’on venim” i, és clar, per saber també cap
a on es va. Aquest jove taverner, com a quarta generació, creu que el present
passa per aquest vincle sentimental i que el futur “si tot va bé i ho veig
factible, després de tantes generacions, m’agradaria poder encarregar-me’n”. I
encara va més enllà quan, tot admetent que encara que és molt jove, manifesta
que “si mai tinc un fill m’agradaria que pogués viure la realitat com la veig
jo ara essent a Ca l’Emilia, pel que fa a la gent i a l’aprenentatge que suposa
tractar-hi, al fet d’ajudar-los en el que es pugui, acompanyant-los en les
seves vivències”.
Aquest
xicot veu el comerç de proximitat, en concret de bodega, com un espai on trobes
els productes que hi vas a buscar, però també hi topes amb un caliu que emana
del col·lectiu. El servei és primordial. A més, els darrers anys, aquest
establiment ha canviat. Si bé de portes en fora continua presentant el mateix
aspecte, de portes endins ha experimentat una reforma amb nous equipaments i
renovació dels que, pels anys, s’havien malmès. Així mateix, se li ha atorgat
una estètica diferent, tot i que s’han potenciat també alguns elements que
vinculen el recinte amb el passat com ara és el cas dels cups de l’entrada.
Dins de la taverna també hi ha diferents ambients per tal de distribuir els
clients segons les seves necessitats i gustos. Al llarg del temps, els clients
han anat variant: des dels de sempre fins als que van descobrint el negoci i es
van afegint a aquesta gran família que és la de Ca l’Emilia.
Tot
i que els responsables d’aquest establiment no es plantegen servir menjars
calents pel moment – sí entrepàs i tapes -, sí que és veritat que han optat per
adherir-se a algunes campanyes que es duen a terme a la vila per intentar
apropar-se als clients des d’altres vessants. És el cas del Vila-tapa dels
dijous. En aquesta línia, aquesta quarta generació també s’ha esforçat per
estar present a les xarxes socials i són conscients que aquest fet ha comportat
que moltes persones hagin decidit apropar-se físicament a la bodega.
Amb
la presència d’un convidat tan jove com en Josep resulta inevitable parlar dels
joves que treballen. Comenta que amb els amics està molt clar que ell treballa
els caps de setmana i, a més, que ho fa amb la família. Li pregunten si no li
fa pal, si no està cansat,...i diu que “sí, que hi ha dies que estic cansat,
però un cop arribo a la feina i ja han passat uns minuts el meu xip canvia i em
poso en “modo on” - com aquell qui diu - i inicio el treball intentant atendre
a les persones amb el meu millor somriure, de manera que estiguin contentes”.
Tal i com, d’altra banda, ha après veient-ho fer als membres de la seva
família.
Si
els besavis poguessin veure la marxa actual del negoci i a en Josep fent de
representant a la ràdio “estarien contents i feliços de veure que el negoci encara
està en peu i que ho està amb la mateixa estimació; tot i els molts i bruscs
canvis dels darrers anys. Estarien ben orgullosos de veure que cada persona que
és allà dins intenta fer-ho el millor que sap i pot, i que tot plegat té per
objectiu estar bé amb els clients i contents amb nosaltres mateixos”.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.