El convidat del cinquè lliurament de La Ràdio a la Rebotiga
ha estat un representant de la segona generació de la Fusteria Carpen: en Joaquim
Runsó, més conegut com a Cuqui Runsó.
S’inicia l’emissió i de seguida ens endinsem en matèria: “Som
un taller dels que cada cop en queden menys. Som fusters que ho toquem tot. Avui
dia, el ram de la fusta està subdividit en nombrosos camps i cada cop s’ha anat
optant més per l’especialització i per utilitzar material estàndard, de manera
que en l’actualitat es podria dir que més aviat hi ha muntadors i fusters. Un
taller de fusteria treballa aprofitant al màxim l’espai i no es veu limitat a
haver de fer la seva feina adaptant-se a les mides que li poden venir
establertes per un fabricant. Treballant a mida es pot aprofitar un espai
petit, mentre que quan es fa de manera estàndard, aquell racó tendeix a
perdre’s. Estem en situació, a més, d’oferir molts acabats i detalls que altres
professionals – precisament per aquesta tendència a haver d’adaptar-se al que
hi ha – no poden proporcionar. Està clar, però, que tal i com està la feina, si
ens demanen un projecte estàndard és
clar que també l’agafem. No està el panorama per dir que no a res. Ara bé, en
el que ens agrada més treballar – on ets sent més artista i creador d’un
objecte – és en una feina a mida. Però, reitero, ara mateix et demanin el que et
demanin, benvingut és”.
En Quimet Runsó Ramoneda encapçalà la primera generació d’aquesta
fusteria. I, al respecte, en Cuqui comenta: “El meu pare i els de la seva
generació – que ara ronden els vuitanta anys - les van passar de tots colors. Sobretot
de joves. Sortien d’una postguerra i, és clar, les van passar magres. Tot
estava complicadíssim. Va fer d’aprenent de molts oficis fins que li va enganxar
el cuc de la fusta. Va aprendre l’ofici aquí, a Vilafranca, i en un moment
donat es va decidir a muntar el negoci pel seu compte”. En Quimet ha expressat
en més d’una ocasió la seva satisfacció pel fet que els tres fills el seguissin
– que els hagués sabut transmetre’ls l’amor per l’ofici. En un principi, tots
tres fills van entrar con a fusters però, a mesura que avançaven als anys la
càrrega administrativa anava sent més feixuga i, per tant, o es contractava un
gestor o bé un dels integrants de la família havia de destinar una bona
part de les seves hores de treball a
desenvolupar aquest vessant del negoci, sens dubte de caire més burocràtic. I
li va tocar a en Cuqui, en gran part degut a la coincidència d’aquesta evolució
amb una lesió que el va obligar a sotmetre’s a una operació delicada i que el
va mantenir allunyat del taller. Es va formar en aquest sentit, tot i que
encara troba a faltar aquesta part més creativa que, fonamentalment, avui dia
desenvolupa a casa. De fet, reflexiona, “el cuquet de la fusta no l’he perdut
mai”.
Tot i que la feina l’absorbeix, aquest artesà té molt clar
que “cal viure la vida i desconnectar de la feina perquè, si no, tot gira al
voltant de les necessitats del taller”.
Per descomptat que, des d’un punt de vista tecnològic, la
part administrativa ha d’estar informatitzada mínimament, sobretot per poder
disposar de bones eines amb les quals treballar: comptabilitat, facturació,
pressupostos,...I tot plegat per no acabar destinant un munt d’hores a una
tasca gens productiva que, a més, aniria en detriment “de la que sí que ens
interessa des d’un punt de vista productiu, que és la de la fusteria”.
El fet d’intentar que els integrants del taller responguin
a les necessitats diàries del que està a la part d’administració és un dels
cavalls de batalla que més es repeteix en els negocis familiars. És cert, diu
el convidat, que cal treballar al taller, però un cop s’ha treballat cal
facturar, negociar les condicions – si és que no s’han pactat prèviament -, fer
front a les despeses de material i del local,...Abans sí que s’acabava una
feina, recorda, i cobraves de seguida; avui dia, però, s’ha de seguir un
procediment i moltes vegades “perseguir” al client. S’ha d’estar a sobre,
puntualitza, i moltes vegades aquesta és una tasca que no es veu. El Web “també
el gestiono jo perquè correspon a la part administrativa i, de fet, la feina artesana – amb el panorama
d’establiments que hi ha avui dia al mercat -
ha passat a ser un més dels oferiments”. En una societat com la de fa
uns anys – exposa – les persones concebien un moble com una peça única, com una
mena de petita obra d’art feta especialment per a elles, que havia de, en
principi, durar tota la vida. Avui dia – reflexiona – els mobles o les reformes
– com, per exemple, la d’una cuina – es fan pensant en que d’aquí a pocs anys
es canviarà i, és clar, la realitat no pot ser la mateixa. A més, antigament es
feia vida a casa, mentre que avui dia on es veu en què et gastes els diners és
en el que llueixes o bé allà on vas de viatge. Ha canviat el concepte de les
coses i de la vida social i calia que “ens hi adaptéssim” i, és clar, Internet
és una via per arribar a tothom.
El futur de tallers com el nostre...
Tot i que cada vegada costa més viure d’una feina artesana
i que, a més, és complicat fer-ho...cal tenir present que un lampista – per
exemple – té la força d’una reglamentació o d’una documentació oficial que
l’avala, mentre que als fusters ningú no ens certifica la qualitat i seguretat
de la nostra feina i, de fet, se’ns demana que tapem els possibles defectes que
hagin pogut cometre paletes o bé que dissimulem les imperfeccions...I és que la
gent prioritza el preu sobre la qualitat. Tot i així, comenta en Cuqui, “mai
deixes de guiar al client des de la sinceritat, dient-li quin tipus de solució
li pot anar bé en cada cas i argumentant-li el per què”. I, insisteix, el sol
surt per tothom, però cadascun dels que integrem el mercat hem de ser honestos
amb el producte que proporcionem.
Els artesans “trobem a faltar que els clients valorin la
feina ben feta, tot i el preu”. Els que encara ho fan – diu - acostumen a ser
gent gran i, per tant, representen la fi d’una etapa. Però també és
comprensible perquè a la societat d’avui dia la trajectòria vital de les
persones no és tan estable com abans. Al haver-hi més mobilitat, l’adquisició
d’un moble es converteix en una inversió que proporcionarà utilitat durant un
període molt concret de temps i que, després, probablement no es carregarà
amunt i avall. Per tant, la gent no es planteja dedicar-hi massa diners.
El relleu generacional costa...l’ofici ha perdut l’encant
una mica degut els factors que hem anat enumerant i també a causa d’altres...fins
i tot, diu en Cuqui, recalcaria que s’ha perdut la implicació i il·lusió del
client pel producte final: aquell procés que consistia en idear el moble que es
volia en funció de l’espai; que el professional fes la idea seva i la reflectís
en un dibuix que, al final, s’acabava materialitzant. O bé “havia vist un moble
a no sé on i la nostra feina consistia en adaptar-lo a l’espai del que es
disposava”. Avui dia és l’ordinador qui, amb una sèrie de programes informàtics
estàndard, marca la pauta, i el client s’hi adapta. Es perd el factor creatiu
per ambdues parts. Potser ens manca temps...
D’uns anys cap aquí està sent dur...Sempre ens quedarà la
pausa del matí per fer família més enllà del negoci...
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.