Els convidats a aquest programa són en Joan
i Raimon Solà Sebastià. Tercera generació de germans al front de la botiga de Teixits
Cal Solà.
En primer lloc, es comenta una reflexió
que apareix al llibre i que és una mica el leitmotiv de la botiga: “Si un
treballa amb alegria, a més de guanyar-se la vida, pot gaudir de la feina” . En
Joan – autor de la frase en el seu moment – apunta a que “tota la vida ho hem
procurat. De fet, considerem que és la base de la vida i
també de la societat: el que facis, que ho facis content. Tenim la botiga com a
herència familiar - ens ve dels nostres avis i per circumstancies l’hem volgut
seguir -, i els nostres antecessors ens van saber transmetre allò d’intentar
treballar amb alegria. I és que cada dia és un nou dia, i cal lluitar i
procurar passar-s’ho bé”.
Li preguntem a en Raimon com es això de
treballar amb el germà i més si és el gran. Ell ens respon que no hi ha cap
problema. És clar que “és com totes les coses, té avantatges i també
inconvenients”. Quan es porta en comú una botiga – assenyala - sorgeixen petites discussions...que no deixen
de produir-se en el marc de la família i “un ja sap en què ha d’“apretar” més i
en què ho pot fer menys. Fa molts anys que treballem junts i ho portem molt bé”.
Cal puntualitzar, però, que cadascun dels germans s’encarrega d’una sèrie
d’apartats, una mica diferents els uns dels altres. “Tots dos – afirma Raimon -
sabem fer de tot. Ara bé, pel tipus de feina que fem, en Joan s’encarrega més d’estar
de cara el públic, de visitar els habitatges dels clients, mentre que jo em
centro més en la rebotiga”.
El fet de tenir a l’estudi a en Raimon ens
permet enllaçar amb la Festa Major. I en aquest sentit es remarca la
importància que un administrador hagi estat ell, donat que – un cop més – un
comerç ha estat un emplaçament útil de cara a d’altres usos que no són pas el
seu pròpiament. En aquest cas Cal Solà, pel que fa a la logística de la
preparació de la Festa Major 2016, ha estat oficina, magatzem, punt de trobada,
secretaria,...En Raimon puntualitza que, evidentment, “a l’estar la botiga
ubicada al centre – la resta d’administradors no comptaven amb aquesta
circumstancia – suposava una disponibilitat, encara que tot plegat s’ha dut a
terme d’una manera controlada”. I, de fet, això reitera allò que un comerç, en
ocasions, acaba sent molt més que un espai on es comercialitza un producte,
solució o servei. Una situació com aquesta – que, recorden aquests germans, no
es poden permetre totes les persones que exerceixen d’administradors - ha
suposat que la estructura i organització de l’establiment s’hagués d’adaptar a
les circumstancies i que l’estiu hagi estat diferent i, per suposat, “tot i que
n’estem encantats – diu en Joan – hem anat de bòlit, substituint-lo amb ell en
part de les seves tasques,...” I, de nou, també s’ha fet evident que un comerç
de proximitat pot ser també un referent a nivell de la vila. I en aquesta
línia, en Raimon recorda que “els anys que fa que hi som i la nostra implicació
amb entitats de la vila – en Joan ha estat president del Centre Vila – fa que
ens coneguin els clients, però també els no clients”.
El tracte personal – diuen alguns estudis
– està deixant de ser apreciat per la societat però, en canvi, és un dels punts
forts de Cal Solà. Serà que hi ha gent per a tot? Ells creuen que sí, en Joan
recalca que es parla de “la deshumanització de les persones però, en tot cas, -
precisa – qui vol ser un “estaquirot” (per dir-ho d’alguna manera) ho pot ser i
qui prefereix ser tractat d’una forma directa i personal, ho trobarà al nostre
espai com ja fa gairebé 100 anys”. Una tercera generació que s’espera –
desitgen obertament - que continuï tirant endavant.
Hi ha d’haver gent per tot, reflexionen...En
Raimon recalca, a més, que a un tipus de botiga com la que ells regenten no és
per entrar i passejar-hi, és un establiment més personalitzat on la persona que
està de cara al públic ha d’explicar i ensenyar tot el que té. Perquè, és clar,
el client sap el què vol, però quin tipus de producte, com ha de ser la solució,
quina funció ha de tenir la instal·lació...al cap i a la fi, con conclou en
Raimon, “vénen a assessorar-se. Després, et compraran o no, però volen sortir
sabent el què es porta i el que no; el que el pot fer i el que no. És molt
diferent d’anar a un gran supermercat on agafes una unitat, la pagues i te’n
vas”. Cal Solà té aquesta responsabilitat de transformar un producte base en un
de concret segons les necessitats de la persona que entra per la porta. S’informa
pel que fa al material, als colors...”perquè volen saber i que els aconsellis.
De vegades, també es posen enterament a les nostres mans i llavors acostumem a
tirar de la nostra experiència per empatitzar amb el client i proporcionar-li
allò que deduïm que li cal”.
De l’empenta i inquietud de l’avi vallesà,
en Joan Solà Solé, que va venir a parar a Ca l’Estevet, a Vilafranca, per tal
de fer de dependent, en Joan explica que queda “la mateixa empenta i il·lusió
d’aquell avi tan ben vestit que se’n va fer un fart de treballar”. Tal i com
ell il·lustra molt bé: “el cor segueix batallant cada dia per intentar tirar
les coses endavant”.
Les estratègies de futur per la
supervivència del comerç de proximitat passen, en el cas de Cal Solà, pel
contacte i la calidesa vers el client i per tocar molts tipus de producte
vinculats a la llar, tenint en compte que no es limiten a allò estàndard, sinó
que, com incideix Raimon, “ho fem pràcticament tot a mida. De fet, intentem
tocar totes les tecles i intentar tocar-les bé. Ens poden demanar el que
vulguin – dins de les nostres possibilitats, és clar - que ben poques vegades
no ho hem pogut proporcionar”. I afegeix que cal ser primmirat i estar atent a
tot allò que demanen des de l’altra banda del taulell i si, al final, no es pot
servir, oferir alternatives. Una cosa que acostuma a funcionar.
La moda al tèxtil de la roba de la casa no
és tan canviant com al sector de la roba de vestir. No hi ha grans innovacions.
Sí que hi ha, però, tendències.
En Joan és qui va a casa dels clients i,
com recalca, “vaig a fer la meva feina i, per tant, el que intento és orientar
en tot allò que puc . Si tenen el llit per fer – que entenc que és el més
normal a les 9 h del matí – com que no seré jo qui els hi faci...”. Aquest
botiguer – que ha visitat de l’ordre de 20 domicilis per setmana des de els 17
anys - n’és molt conscient que la discreció és essencial per exercir la seva
feina. A nivell mundà o d’aprenentatge personal i professional visitar un
domicili aporta moltes pistes sobre el client i això ajuda a recomanar-li una
solució o una altra. A més, afegeix, aquest bagatge permet “discutir” amb el
client i, encara que sembli mentida, en moltes ocasions donar-li pistes sobre
allò que li convé – fins i tot de vegades en detriment dels interessos de la
pròpia botiga -, com és el cas que, apunta, “vegis clar que en aquella casa
convé un tipus de producte que et reportarà menys benefici perquè precisa, per
exemple, de menys metres de roba. Ara bé, el client sempre mana en última
instància”. De fet, aquest professional admet que s’ho passa molt bé en
aquestes situacions, sobretot gràcies al seu tarannà.
De vegades, admeten ambdós, “no tenim el
dia o bé hi ha persones que són més complicades”. La part final de la secció
serveix per aprofundir en aquells detalls d’estructura de treball que, de
vegades per malentesos, poden arribar a complicar molt la feina del dia a dia.
Tot plegat, això sí, amb sentit de l’humor.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.