Els convidats del programa són la Sílvia i
en Josep Gràcia Giralt, rebesnéts del fundador de Cistelleria Giralt, una
botiga que també és coneguda a alguns pobles de la comarca com a “Cal Sevé”.
“Cal Sevé” és el sobrenom de l’establiment
del pare del rebesavi, que es deia Severo. En Josep comenta que “antigament la
gent de Pacs, Sant Martí Sarroca, Torrelles, Pontons,...quan havien d’arreglar
el carro a Ca l’Esparter o comprar corda parlaven d’apropar-se a Cal Sevé i
avui dia encara se’ns coneix i ràpidament se’ns identifica per aquest sobrenom”.
“El que hagi de ser serà” deia la mare
d’aquests dos botiguers i, per tant, l’anterior generació del negoci. Aquesta
màxima, aplicada al dia a dia, la Silvia indica que es tradueix en “deixar-se
anar: pensar en que el que fas agradarà, que el que proposes tindrà
acceptació...”. De fet, a aquesta comerciant la motiva fer els aparadors
diferents i canviar-los molt sovint – desterrant una visió estàtica -, tot donant
a entendre al públic que allò que se li suggereix pot formar part de casa seva
perquè, considera la Sílvia, “la casa diu molt d’un mateix i, en certa forma,
reflecteix el tarannà d’una persona o bé d’una família”. En aquest sentit, des
del seu establiment proposa que la llar canviï i evolucioni tal i com canvia i
evoluciona qui l’habita. Incideix en que el fet que ella no rep cap pressió a
l’hora de muntar els aparadors i que això es nota en el resultat final.
Mentre la formació acadèmica d’en Josep està
vinculada a la història, la de la Sílvia ho està a la decoració. Quan se li
pregunta sobre si, quan estudiava, pensava que exerciria la professió d’aquesta
manera explica que no ben bé, que s’imaginava “una trajectòria laboral no tan
vinculada a la botiga”, però després de treballar en diversos projectes en
altres àmbits del sector se n’adonà que, tenint la botiga, “podia fer que tot
plegat anés de la mà: altre cop deixar-me anar i fent-ne la meva feina”. De
fet, especifica, “quan adquireixo material per la botiga no ho faig pensant en
conjunt. M’agraden peces per separat i, després, acaben conjuntant. Considero
que s’ha d’anar comprant el que t’agrada i, a partir d’aquí, sorgeix
l’harmonia. I és que les persones jo ho som un mica així”.
En quan a si els hi agrada la seva feina,
aquesta generació de Cistelleria Giralt admet que sí, que gaudeix molt quan el
client li dóna l’oportunitat de fer la seva feina. És llavors quan per ambdues
parts – botiguer i client - es deixen anar i junts aconsegueixen que aquest
darrer s’estigui bé a casa seva.
Aquesta saga és de 1870. A cadascuna de
les generacions fins arribar a la cinquena, com explica en Josep, “ens ha
agradat conservar el patrimoni que llueix a casa nostra que, a més, no és
nostre sinó que és de Vilafranca. Creiem que li dóna a la botiga una patina
diferent a la que pot tenir un altre comerç i, per això, quan vam fer les
reformes, vam decidir conservar-lo tan bé com poguéssim. De fet, és dels pocs
trams de muralla que es conserva en un edifici públic i que, per tant, es pot visitar”.
Pel que fa a les estratègies de futur del
comerç de proximitat, la Sílvia deixa clar que cal que cadascú tingui clar quin
es el seu posicionament en relació a, per exemple, un centre comercial o un
comerç de grans dimensions. En aquest sentit, insta a que es coneguin les eines
de les quals es disposa i s’utilitzin en favor del client. Aquesta decoradora
ens explica que és partidària que “els clients s’enduguin les coses a casa i
les provin...que, per exemple, les recullin el dissabte per la tarda i les
col·loquin i les tinguin a casa el diumenge perquè vegin com els hi queda.
Segur que queden més convençuts”. Però
no contenta amb aquestes eines, si cal es desplaça a casa dels clients i els hi
porta producte de la botiga i, un cop allà, fa proves. El client “gaudeix i jo
també, i és una manera de fer que no té competència, per dir-ho d’alguna
manera”. També assenyala el fet d’estar a les xarxes com un aspecte important a
tenir en compte. Cistelleria Giralt, en concret, “és a Facebook i a Instagram i
procuro ser molt activa i penjar gairebé cada dia alguna proposta: fotografies,
idees, novetats, ofertes, descomptes,...”. S’ha convertit en una rutina el tipus
“...i avui què els hi comentaré...” Això sí, procurant eludir el to
publicitari. Aquesta pràctica, diu, “ens ofereix l’oportunitat de compensar el
fet que la botiga no estigui ubicada ben bé al centre de la vila”. Sobre si
considera que ha apostat per aquestes eines perquè, en certa forma, s’hi ha
vist empesa, aquesta generació argumenta que “el que hem viscut aquests darrers
anys ens ha fet activar i fixar-nos en coses que potser mai no haguéssim
pensat. I són coses que ens han de passar. Acabes traient coses d’allà on et semblava
que no hi havia res. És un procés lent encara que des de fora sembli més
ràpid...i n’acabes fent una rutina. No sempre cal que parlem d’actuacions
integrals...de vegades amb una cosa senzilla canvies molt. I, per tant, no
sempre parlem de gran pressupostos”. I, en aquest sentit, la porta de Cistelleria
Giralt “sempre està oberta perquè la gent s’atreveixi a entrar i es deixi anar”.
En Josep Gràcia recalca que un establiment
com el que regenta junt amb la seva germana és el resultat “d’un esforç màxim
i, com que ens agrada, crec que a força de voluntat i d’adaptar-nos als canvis
perdurarem”.
En aquest cas, el secret de la convivència
a nivell professional i familiar entre germans passa per complementar-se.
Cadascun proposa segons al seu criteri i l’altre tendeix a donar-li suport
perquè confia en la seva experiència. Coincideixen a destacar que els darrers
anys, coincidint amb la crisi, les persones han tornat a dur els mobles vells a
arreglar i, d’aquesta forma, com assenyala en Josep, “s’ha tornat a la cultura
de la recuperació”.
Pel que fa al tipus de client, la Sílvia
recalca la importància del consumidor del demà. S’ha d’estar pendent del que
demana la gent: dels joves, dels que volen donar nova vida als objectes,...I
fer-ho, com apunta en Josep “és un al·licient perquè cada dia t’entra gent per
la porta que pensa com tu”. I és que, com conclou la Sílvia, “quan connectes
amb el client, treballes més de gust i el resultat sempre és més bo”.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.