Visiten els estudis
de Ràdio Vilafranca Joan Bonell (segona generació) i l’Antònia Bonell (tercera
generació) de Ca la Madrona.
A Ca la Madrona la
segona generació va ser constituïda per la segona de les filles, la Pepita
Solsona, però també un gendre, en Joan Bonell, que va tenir una relació molt
especial amb el seu sogre, l’Antonio Solsona Ferrer. En Joan explica que es va
“enamorar d’un home realment excepcional. Deia acudits, feia jocs de
màgia,...Molt inquiet i també molt bona persona”. Desgraciadament, va ser poc
el temps que van coincidir perquè al cap de dos anys d’haver-se casat en Joan i
la Pepita, va morir. Això sí, durant els 6 anys que es van poder relacionar,
l’Antonio va saber sempre engrescar a en Joan perquè li donés un cop de mà i,
és clar, quan ell es va posar malalt, aquest gendre relata com “jo feia la seva
feina i, des del llit, m’anava indicant com calia fer les coses i així va ser
com, de fet, vaig entrar en aquesta dinàmica de tirar endavant la botiga”. L’Antonio
Solsona junt amb la seva esposa, la Madrona Esteve – per això Ca la Madrona -,
va engegar el negoci que la seva filla petita va continuar. La filla gran
s’havia casat i havia sortit de casa i a ell, que “s’havia casat gran, tot i que
físicament estava molt bé, li feia il·lusió que una filla quedés a casa i continués
el negoci”. En Joan Bonell no pot saber del cert què en pensava el seu sogre
d’ell, però sí que comenta que s’havien relacionat molt bé i que ell,
personalment, “estava molt content amb ell perquè conviure amb en Tonet era
gaudir d’un xou cada dia”.
El relleu femení,
doncs, va ser per la Pepita mentre que en Joan va assumir el masculí, donat que
algú havia de donar continuïtat “a aquella petita impremta, ubicada en un altell.
No es feien tantes coses i vaig pensar que no seria tan difícil i, d’altra
banda, és el que feia el meu sogre. Com que tenia una feina de matins, a ben
dinat me n’anava a la impremta i, moltes vegades, també després de sopar.” El
tema de la impremta Ca la Madrona ja no el toca perquè amb la irrupció de la
informàtica “aquell posar les lletres una a una, fer el motllo,...” ja no tenia
massa sentit. La trajectòria d’en Joan al capdavant de Cala Madrona, primer,
amb la seva esposa i la seva sogra i, després, també amb les filles ha estat
llarga i fructífera perquè – rememora – “amb 18 anys, que vaig començar a
festejar, quan anava a buscar la núvia, en Tonet ja em deia que, abans de
marxar, m’hi posés una estona per tal de tirar, per exemple, unes 100 estampes
que després ja tindria temps d’anar a donar un tomb per la Rambla amb la seva
filla”.
L’Antònia, per la
seva banda, comenta que ella i les seves germanes tenen molt integrades totes
aquestes vivències que explica el seu pare perquè quan elles van anar naixent
ho van poder anar veient, donat que vivien a la botiga. Pel que fa al pare, però també a la mare i la
iaia, “tens – diu - la visió d’estar tant a casa com a la botiga i de que, per
tant, “tot era un”. Aquelles nenes de Ca la Madrona, que es fan grans i
disposen de màniga ampla per poder estudiar allò que els agrada i, de fet, ho
fan per circumstàncies de la vida tornen al negoci familiar. L’Antònia
assenyala que aquest fet potser que tingui a veure amb el fet que “com a rerefons
sempre hi ha la botiga, a la qual sempre hi ha feina i sempre calen mans. I tot
i que estudies, els estius ets a la botiga
donant un cop de mà, i si cal el vespre ajudes a fer un aparador. I quan
acabes d’estudiar per diferents motius acabes implicant-te a la botiga més del
que és habitual i t’hi acabes quedant”. L’Antònia reconeix que hi ha un
equilibri a la balança tal i com han anat les coses i, de fet, - reflexiona
- “en el fons, si no m’hi hagués volgut
quedar, no m’hi hagués quedat, i no hagués passat res”. Aquesta tercera
generació ha contribuït a “diversificar un negoci que ha anat evolucionant i
contribuint a fer-nos més grans, tot coincidint amb l’ingrés a la cooperativa
de joguines de Catalunya (JAC) i l’augment de volum del negoci. Una mica sense
voler, cadascuna es va anar encarregant d’una part del negoci, aportant les
seves capacitats en els diferents vessants”.
El fet que hi hagi
tres filles i es compti amb tres botigues, com diu en Joan Bonell, “té a veure.
En el moment que vam entrar a JAC ens vam veure obligats a adquirir material
per caixes senceres i no pas per caixes soltes - com passaria amb un majorista
- i, és clar, calia disposar de molt de magatzem i amb dos punts de venda no
n’hi havia prou per donar sortida a tot el gènere. És per això que, quan l’Eva,
la nostra filla petita va optar per aparcar la seva professió, vam decidir
obrir una altre punt de venda al barri de l’Espirall, amb l’objectiu d’augmentar
el volum de vendes i, així, reduir estoc”.
Tot i els horaris i
la dedicació que comporta el bon funcionament d’un negoci com Ca la Madrona –
un aspecte que van tenir molt en compte la Pepita i en Joan a l’hora d’animar
les seves filles a que estudiessin i fessin el que els agradés – l’Antònia, per
exemple, ha disposat de marge per desenvolupar una altra faceta professional com
a il·lustradora. Ella comenta que, degut a un altre daltabaix, “em vaig
plantejar que m’agradava dibuixar i que alguna cosa havia de fer al respecte.
De fet, he dibuixat tota la vida”. Aquesta botiguera es mostra molt satisfeta
d’haver-se concedit l’opció de dedicar un temps a formar-se en aquest sentit i,
tot i fer una jornada complerta, aconseguir destinar temps a desenvolupar
quatre contes com a il·lustradora i un parell de compartits en un bagatge de
deu anys.
Tal i com diu en
Joan és “desgraciadament” molt difícil la supervivència del comerç de
proximitat perquè, com argumenta, ”sense anar més lluny, s’acaba de saber que
un gegant del comerç electrònic xines s’establirà a Barcelona i, és clar,
nosaltres no podem competir ni en preus ni en estocs ni en diversitat amb
aquestes organitzacions. Crec que ens passarà a tots plegats una mica el que ha
passat amb les botigues de comestibles i, per tant, probablement en uns deu
anys estarem molt malament. Cal pensar que Internet et porta a casa el que
adquireixes de seguida. Resistim, en gran part, per la gent gran que no domina
Internet. Tot i així, estem intentant posar-nos al nivell d’Internet”.
L’Antònia, tot i que en part hi està d’acord, contrasta aquest punt de vista
amb un reflexió que la porta a considerar que una de les claus de la
supervivència pot estar “en l’atenció a les persones: el tracte cara a cara i
l’assessorament del que hi és cada dia...cal posar-se en el lloc del client i
orienta’l el millor que puguem”. Aquesta botiguera posa l’èmfasi en que si,
efectivament, el comerç dóna vida ens plantegem tots plegats com seria un
centre de la vila amb els locals tancats?...Conclou que “el teixit comercial
dóna una vida que s’hauria d’intentar preservar”.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.